Daens, de musical – Studio 100 –

Daens, was één van de eerste musicals die Studio 100 bracht over een figuur uit onze contreien, die de geschiedenis van het land veranderde. ( Dit naast hun vorige producties, Disney adaptaties sinds 1998 ). Lucas Van den Eynde speelde toen Adolf Daens in 2008.

copyright Studio 100

Nette en Jan werden ook dan reeds vertolkt door Jelle Cleymans en Free Souffriau. En Jo De Meyer in de rol van bisschop Stillemans.

2021

Ook Fabrice Pillet speelde toen al Charles Woeste. Opzichter Schmitt , werd in 2008 nog vertolkt door Peter Van de Velde, nu jaren later in de hoofdrol. Dit was toen in een voormalig postgebouw te Antwerpen. Een nieuwe plaats werd gezocht, gevonden, … en de werken konden starten. De shows gingen intussen toen door in Mechelen, met o.a. een nieuwe grootschalige productie die verder zou uitgroeien.

Ondertussen werd het nieuwe gebouw opgericht te Puurs, speciale rijdende tribunes – een unicum in Europa, zelfs in de wereld – werd er verder uitgebouwd, ( deze werden al in productie gebracht in de Mechelse Nekkerhal in 2014 ). In 2018, was het eindelijk zover, de grootste productie in hun bestaan, met die tribunes en in het nieuwe gebouw te Puurs : de musical ‘40 – ‘ 45, ( 7 oktober 2018 ).

Het succes was ongelooflijk, meer dan 650.000 toeschouwers momenteel en nog steeds aanvragen, en dit tussenin de vertoningen van hun nieuwe show ‘ Daens ‘. En naast beide shows, ook te verwachten “ Vergeet Barbara “ ( december 2022 ). Niet verwonderlijk dat de cast diverse keren andere hoofdrollen in de vertoningen heeft. Ook de acteurs moeten even kunnen uitblazen, … maar gelijk welke show je ook bijwoont, je wordt niet bedrogen, want de stand-ins tot zelfs de ensembles schitteren van het begin tot het einde.

Op 21 februari 2020 ging Daens in première. Maar zou enige tijd later de vertoningen moeten staken, zelfs al waren er al meer dan 200.000 tickets geboekt, reden : Covid. Opnieuw vertoningen na enige tijd, maar ook enkele problemen met het rijdend podium waren spelbreker. Onderhoudsproblemen (?) grotendeels het gevolg van het Corona virus. Alles stilleggen, terug op starten, niet evident met zulke gesofisticeerde materialen. Maar uiteindelijk rond augustus 2021 konden de vertoningen weer aangevat worden mits diverse maatregelen en voorschriften.

Zaterdag 4 december aanwezig om eindelijk Daens te kunnen bewonderen, veel geluk gehad om erbij te zijn, want opnieuw werd alles stilgelegd op maandag 6 december. Wanneer er terug mag opgestart worden blijft momenteel een vraagteken. Studio 100 lijdt opnieuw een groot deficit, net als alle andere verenigen, theater produkties, Sportpaleis, …  Cultuur, en alle mensen die er hun job hebben zitten opnieuw in de kou. Hoeveel inspanningen ze ook doen, het is vechten tegen tornado’s.

Maar terug naar de voorstelling. Vier paarden, galopperend tussen de werkende klasse, de arbeiders, de opstand neersabelend. Prachtige stunts, … voor de kenner, één paard was niet echt op zijn gemak. Maar alles verliep zonder problemen. Lang geleden, vuurwerk ( Aalst Carnaval ), ook iets dat we niet meer gewoon zijn in deze coronatijden.

En net zoals in ’40 – ‘ 45 er o.a.  een levens echt vliegtuig neer stortte op het speel vlak,

mochten we nu een 19 de eeuwse stoomtrein het podium zien oprijden. En het was niet deze uit ’40-’45. Grootse attributen in groots opgevatte decors. Adolf Daens was gearriveerd in Aalst.

Voor sommige toeschouwers was het even slikken, … tot zelfs een traan wegpinken. Schmitt die Nette verkracht. Jefke die sterft,

of enorm cru. De dood van een puber, door iedereen aanzien als hoer, een natte preute, in verwachting. Zij moest haar werkloze   (? ) ouders onderhouden, die wel altijd in het café te vinden waren. Wij kunnen ons niet voorstellen hoe het er eind 1800, meer bepaald 1888, aan toe ging. Als Daens er niet geweest was hoe zou de toekomst er nu uitzien. De show mag echt opgevat worden als een film, van het ene ogenblik in een textielfabriek zitten we ergens in de arbeiders huizen, of het kerkhof. Solo nummers, tot grote zangpartijen. Het was opnieuw genieten, … zelfs even meezingen. Vooral als je socialist bent. “ … makkers ten laatste male tot de strijd ons geschaard …”. “ Aan het einde van de horizon “, ook zo’n strijdlied was dan een fictief ( niet echt zeker ) lied passend in deze sfeer van de arbeidersstrijd voor betere werkomstandigheden.

De verboden maar zo mooie liefde tussen een socialist en een katholiek meisje dat op een bepaald ogenblik in een zekere mineur eindigt.

Jelle en Free, schitterende zang ( maar vandaag 4 december nam Michiel de Meyer de rol voor zijn rekening, op een even schitterende wijze ).

Ook Jo De Meyere heeft nog niets van zijn présence verloren, meer dan 10 jaar later nog steeds onvervangbaar als bisschop Stillemans. Sluit je ogen en luister naar die stem, die intonatie. Is het 2008 of meer dan 10 jaar later..

Studio 100 heeft enorm veel rekening gehouden met doublures en understudy’s. Eén van die understudy’s die Peter Van de Velde, of doublure Jan Schepens ( normaal gezien de rol van Daens tijdens die vertoning om 13.00 ) verving was Tim Saey. Na afloop mocht hij een daverend applaus in ontvangst nemen. En dit was zeker niet overdreven.

Het is moeilijk om iedereen ere aan te doen, hoofdacteurs, doublures of understudy’s. Zelfs ook alle figuranten die deze show weer tot een ongelooflijk staaltje entertainment op wereldniveau gebracht hebben en met de hernemingen opnieuw zullen doen.

Tevens was het weer een lust voor het oog qua decors – aankleding. De weefmachines, de drukkerij, het café, de kerk, het parlement. En dit alles nog eens geaccentueerd door schitterend projecties ( het Vaticaan,

enkele duidelijke close up koppen van de Sixtijnse kapel, brand in de drukkerij,… de vlammen, het beeld van Leopold I in het parlement zijn slechts enkele voorbeelden.. Alles in het werk stellend om een vloeiend verhaal te kunnen vertellen. Het vloeiend verhaal is ook te danken aan de rijdende tribunes. Een rijdende camera die ons middenin de actie brengt, long shot en zoom, enkel gebruikt in film is hier het grote verschil van die ultieme belevenis. Want in een theaterzaal zittend op je vaste stoel kijkend naar het podium heeft niet dat effect.

Momenteel is het weer wachten, ook voor de shows van ‘40-’45.

Een mooie steun is zeker een programma brochure aankopen, dit naast andere items.

De setlist van 13.00,…

en deze van de volgende vertoning, …

intussen kwam het publiek al in volle getallen toe toen wij ons naar de uitgang begaven.

Her en der werden regels i.v.m. Covid geafficheerd en ontsmettingspompen stonden verspreid in het hele gebouw. Veiligheid boven alles, wat al merkbaar was toen we nog maar 20 meter van de ingang verwijderd waren.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s