Razor Reel 2019 – dag 3 – Brugge

tn_IMG_4026Zaterdag 26 oktober konden we om 13.30 genieten van Gissella Bustillos’ documentairetn_IMG_4428 ‘ A Brief History of Time Travel ‘.  We doken onder in het tijdreizen. H. G. Wells’ ‘ Timemachine ‘ en de telefooncel van Dr. Who zijn enkele van de mooie voorbeelden wat tijdreizen inhoud.

Gissella tn_IMG_3973 stelde in het kort haar docu voor. De klok tikte weg, waar zouden we uitkomen … en hoe bouw je een Delorean. Een evolutie vanaf het prille begin en wie weet lukt het ooit. “ … to boldly go where no man has gone before …”.

Nog even napratend met haar over Seattle, de San Diego Comicon, kunst,

Nog een woordje van bedanking in het boek

om zich dan te mengen tussen het publiek nagenietend van de gezellige ontvangst.

…, want even later stond de sci Fi film ‘ Das Letzte Land ‘

geprogrammeerd met achteraf een Q & A.

tn_IMG_3989

Regisseur Marcel Barion ( tevens schrijver, producer, … ) samen met assistant director Carolin Utsch en producer Johannes Bade gaven een uitgebreide uiteenzetting tn_IMG_3988 hoe hun film tot stand was gekomen.

‘ Das Letzte Land ‘,

Marcels eerste of tweede ( ‘ Aloryon ‘, die hij draaide tussenin zijn studies ) langspeelfilm. Deze aparte sci-fi film mag je in feite als zijn debuut film nemen. Low budget, crowd funding. Amper 20.000 euro, retro modellen, één groot exemplaar van een ruimteschip waarin gefilmd en geacteerd werd. Claustrofobisch , denk maar aan ‘ das Boot ‘, een beklemmende omgeving, gevangen in een kleine ruimte. Twee protagonisten ( niet een piloot en een computer zoals in de grote klassieker ‘ 2001, A Space Oddity ‘. Hier, een gedeserteerde flik en een ontsnapte gevangene, kiezen voor ?, de conflicten, de ruimte, waar naar toe. Marcel en zijn crew, was het nu direction, production, writing, special effects, modelling, …allen waren met heel het project op allerlei gebied betrokken, meerdere functies. Ze hadden anderhalf jaar gewerkt aan de constructie van de modellen en het grote ruimteschip. CGI, onbestaande, met diverse materialen en computer werden alle effecten geconstrueerd. Vanaf het eerste idee tot op het scherm, bijna zeven jaar. Maar in amper 2 weken ingeblikt. Een immens project, het zien waard en indien ze een groter budjet hadden zou deze film zeker tussen de grote Hollywood producties staan. Het grote ruimteschip staat nu ergens op een geheime plaats, het wordt niet verkocht, er komt geen prequel of sequel, … het is geen Millenium Falcon maar zal toch eeuwig deel uitmaken van het universum, … ergens. Deze film is echt de moeite waard, en Marcel was ook zeer verwonderd dat hij op het Independent Berlin Festival in de prijzen viel en ook nog eens de Mary Shelly Best Film  award had gewonnen.

Niet vergeten hun visitekaartje te noteren in het grootboek. En een krabbeltje tn_IMG_4440 in het programmaboekje, net een futuristische handtekening van Marcel.

En ook nog even een bewondering van de glasramen te geven, een stukje kunst in dit gebouw dat altijd een aparte appreciatie of opinie teweeg brengt. tn_IMG_4025

Jordy nam dit interview af in de foyer, … er waren in feite geen Q & A ’s gepland, maar hij doet dit zo goed dat we hem eraan houden voor 2020.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s