Razorreel, Flanders Film Festival – Brugge – dag 3

Dag 2 was ik niet aanwezig, geen gasten, en de films ( enkele excellente ) aan mij laten voorbijgaan.

Vandaag moesten we ook onze Corona Safety Pas tonen, ok, dan kreeg je een groen bandje. Niet ok, jammer en ook geen sneltest aanwezig.

Terwijl ( zaterdag middag 30 oktober 2021 ) Robin Broos zijn lezing gaf waren enkele toeschouwers al vroeg aanwezig. Een keuze aan het maken wat ze gingen zien deze middag.

Toch een 20 à 30 mensen genoten van de manier hoe Robin zijn lezing gaf en hoe beklijvend en representatief filmmuziek is. Voornamelijk Sci-Fi, en het was ook duidelijk dat dit zijn geliefkoosde genre is. En tevens welke componisten hij enorm bewonderde. ‘ Jurassic Park ‘ zijn grote favoriet naast nog veel andere klassiekers.

Ik kwam binnen net toen hij zei dat hij Italiaans vertaald had, of was het Spaans.  Een toeschouwer in de zaal riep dat het Spaans was. Moeilijk om een oordeel te vellen, maar je kan je eens vergissen tijdens je enthousiasme. Tijdens de lezing divers beeldmateriaal geprojecteerd op het scherm dat zo een duidelijk beeld gaf over wie of wat het ging. Voor zij die dit interessant vinden en er niet bij waren, schaf zijn boek aan. En het gaat niet alleen over SF, hij kaart ook nog andere genres aan.

John Williams, bekend van zijn magistrale muziekscore van Jurassic Park, kreeg een grote brok in de lezing. De man had naast Robin’s favoriet nog tal van Sci-Fi films van muziek voorzien. De componist, de man, de groot meester van o.a. ET, Jaws, Star Wars, Close Encounters of the Third Kind, … En zijn samenwerkingen met Steven Spielberg en George Lucas.

De Skywalker ranch van Lucas kwam ter sprake toen hij het had over Alain Pierre. Ze zochten een geluid voor hun T-Rex, … een vruchtbare ontmoeting met Spielberg want ieder jaar ontvangt Alain nog 3.000 euro royalties voor zijn geluid van dat gigantisch monster. Dit door zijn soundtrack van de animatiefilm ‘ Jan Zonder Vrees ‘ ( 1984 ).

T-Rex’ angstaanjagende schreeuw, brul is niet anders dan een zeer langgerekt koe geloei die omgezet werd. Dit en vele andere weetjes hielden de toeschouwers aandachtig voor anderhalf uur.

Na zijn lezing signeerde hij nog enige boeken

van “ The Original Soundtrack “.

Een aparte foto van Robin Broos, hoe ?, … laat hem een fictieve Razor Reel soundtrack spelen.

Nog een cadeautje van sponsor Duvel en een appreciatie in het groot RRFFF boek, dat eindelijk weer boven water kwam, en al sinds de eerste editie een schat aan woorden en handtekeningen bevat.

Tijdens de lezing genoten andere filmfanaten van enkel uitstekend kortfilms in zaal 2. “ You’re dead Helen “ van Michiel Blanchaert was één van deze sublieme meesterwerkjes.

Beelden filmscherm verwijderd : auteursrecht, zelfs al was het povere kwaliteit. Jammer maar dit zijn de nieuwe tijden.

Om 20.00 de wereldpremière van “ Duyster “, in aanwezigheid van regisseurs Jordi Ostir en mederegisseur en tevens schrijver Thomas Vanbrabant.

Wel niet goed op de hoogte tijdens het oorverdovend applaus toen de naam Wesley Remory op het doek verscheen. ( niet echt mijn filmkennis )

Vooral door een groot gedeelte van de cast die in de zaal aanwezig was.

Deze film is de allereerste found-footage film, … gevonden beelden die  gemonteerd woorden met toevoegingen … Onmiddellijk denken we hierbij aan “ The Blair Witch Project “ uit 1999. “ Duyster “, ja een duistere film. Drie studenten die zich onderdompelen in het leven van Johannes Duyster, de Antwerpse stadsbeul die meerdere heksen heeft geëxecuteerd. Een onderzoek, in het heden en in het verleden. Leuk neven feit zijn dochter werd beschuldigd van hekserij. Mysterie en trauma, interviews, … en andere weetjes laten on spannend op het topje van onze stoel dit mysterie te ontsluieren. Een grote authenticiteit straalt in deze film uit, historische gegevens, Antwerpse locaties. Bestond hij echt Johannes ? Net zoals we van Brabo en Lange Wapper kunnen zeggen.

Zelfs mystiek in Brugge.

Nog enkele korte vraagjes voor de film start.

Tijdens gesprekken met enkele van de cast te weten gekomen dat er maar 10 draaidagen waren, maar wel zeer intensief.Ook hadden ze met Corona af te reken, opnames stilleggen, wachten, kunnen onze twee cameo’s ( Sven de Ridder en Stefaan Degand, foto’s ter vervanging met copyright ) nog meedoen ?

Tijdens het interview werd ook nog eens duidelijk dat Antwerpen de mooiste stad van België is. De beelden echt of niet echt zijn, … en welke zaken er historisch kloppen. Hekserij, folteringen, het occulte, … de woning van Johannes Duyster. De demon, de verdwijningen. Wie zal het zeggen maar op het einde van de film was er een daverend applaus.

Nog luider dan toen Sam de zaal te laat inkwam.

Nu zijn we compleet hoorde je, onder luid gelach.

Beelden en tekeningen film verwijderd op verzoek van de regisseur, ter vervanging met copyright dit schilderij.

Tijdens het interview had Tom een briefje bovengehaald om enkel mensen te bedanken.

Jordy sloot af met, nu is het moment vol plezier gekomen om onder te duiken in dit Belgisch mysterie. Geniet.

Na de film was het hier en daar nog wat napraten, posters signeren en het groot boek dat eindelijk terug boven water gekomen was. Nog nooit zoveel volk op hetzelfde moment in al die jaren, ook nooit zo’n grote aanwezigheid.

Patrick en Eugénie zullen een tekst moeten opzenden die we er dan kunnen inplakken.

Jordi,

Tom, Maïmouna, … en Sam,

een grote bende die weten hoe plezier te maken. En vooral te genieten van hun duister kindje.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s