Iemand moet het doen, Lazarus / Arsenaal – Brugge –

FAKE NEWS – ( wat kan je en wat mag je geloven ) een soort livestreaming door Corona. Maar verder uitgewerkt, want livestreaming op zichzelf is geen echt theater – het gemis aan contact met het publiek als je speelt.

Het verhaal “ Iemand moet het doen “ van Arsenaal / Lazarus werd geboren in juni 2019. Alles begon met een brainstorming gebaseerd op de grote kunstroof gepleegd door de amper 21 jarige Mario Roymans aka Tijl Van Limburg. Velen dachten aan een professionele bende. Het schilderij ‘ De Liefdesbrief ’ van Johannes Vermeer werd op 23 september 1971 uit de lijst gesneden in het Paleis voor Schone Kunsten te Brussel.

Hij wou er losgeld voor krijgen voor de hongerende kinderen in Oost-Pakistan ( nu Bangladesh ). Dit naar aanleiding van de grote indruk die het op hem liet van ‘ The Bangladesh -benifit- Concerts ‘ georganiseerd door George Harrison en Ravi Shankar in 1971. Arsenaal / Lazarus onder de indruk van hem.

Het theatergezelschap had enige jaren terug Robbin Rooze leren kennen. Hij imponeerde hen met zijn kortfilm “ Springstof “ ( vooral artistiek leider Willy Thomas, en … ook Günther speelde hierin een rolletje ) van zijn manier van filmen : o.a. camerastandpunten, zo  ontstond het idee om een totaal spektakel te maken. Toneel en film verweven op scene.

 Rond februari 2020 brak de datum voor try out / première aan. Alles viel echter in het water met de steeds nadrukkelijke berichten i.v.m. Covid. Een grote domper op bijna een jaar werk. ( het was vechten tegen de bierkaai maar het spelplezier en de passie doen ons doorgaan , cfr interviews van het collectief voor diverse media’s).

De geplande vertoning in het MAZ te Brugge op dinsdag 5 mei 2020 werd zo ook geannuleerd. Een nieuwe datum kwam er niet echt tot de productie opnieuw in de brochure 2021 – 2022 stond. Dinsdag 12 oktober kon men eindelijk in de Brugse Stadsschouwburg genieten van deze vernieuwende theater vorm.

 In “ Iemand moet het doen “, zien we drie mannen ( scenaristen ) in smoking aan de toog hangen, dronken en lallend over diverse waarheden, het leven in deze wereld. Dit alles geprojecteerd op doek, een film. De cafébazin daagt hen uit ( want hun woorden worden toch nooit omgezet in daden ), het stelen van een bepaald  schilderij ‘ Aristoteles bij de buste van Homerus ‘ van Rembrandt.

 Het stelen van een ander schilderij hun variatie op de Vermeer, én minpunt. Een blauwe muts ( komt nog op sublieme wijze in beeld met een rekeningnummer waar te storten ) wordt gevonden, Beunhaas’ muts. Losgeld wordt gevraagd voor het schilderij, wel iets minder. Losgeld voor ‘ Facts Foundation ‘, een platform voor burgerjournalistiek. Die avond op café waren de drie echter te dronken om nog alles te herinneren. Het gesprek werd ook door iemand opgevangen en uitgevoerd.

 Vanaf dan vertoeven we in een melange van filmfragmenten ( zelfs op het podium wordt er gefilmd ) en live gespeelde stukken die schitterend en subliem in elkaar weven. Wat is nog waarheid wat is leugen ? De daders of de vermeende daders, blauwe mutsen die zich uitgeven voor – The association of enthousiasts for the Real and the Universal –

Het achterlaten van een blauwe muts inspireert de massa, mensen op straat in blauwe muts, de uitlatingen :  die we herkenden als enkele jaren terug in het nieuws, “  Nous sommes Charlie “, hier “ … wij zijn de vereniging van enthousiaste … “.

Het collectief, Ryszard Turbiasz,  Günther Lesage, Pieter Genard, Koen De Graeve, Joris Van den Brande, Charlotte Vandermeersch.( zesde kernlid, maar 2019-2020 was haar laatste seizoen, en er niet meet bij als vast lid ), straalde enorm veel spelplezier uit samen met hun gastacteurs – actrices. Fake News, … het leven is al zo serieus, zoals ze zeggen. Onzin en zeveren, lekker dollen, … hun uitspraken. Iets doen voor het goede doel, zelfs al is het een misdaad, het loont niet echt, kom je er mee weg ?

 In 2009 werd er ook een schilderij gestolen uit het René Magritte museum in Jette, “ Olympia “.

Ook hier werd een losgeld gevraagd, en tot op de dag vandaag geen idee of dit moest dienen voor de financiering van de aanslag op het metrostation van Maalbeek. Kunst roven voor het goede doel, … wat mogen we nog geloven, wat is nog een zekerheid. Wat is tegenwoordig nog waarheid of fictie, … moeten dubieuze krantenkoppen de verkoop stimuleren. Lazarus / Arsenaal speelt met al deze uitgangspunten en brengt het zodanig op scéne dat wij als toeschouwer er onze eigen opinie over hebben.

Na de vertoning toch hier en daar enkele opmerkingen gehoord van mensen ( … geluisterd maar er niet op gereageerd, elk zijn opinie … ). Geen toneel, … kunnen evengoed een film maken die we in de cinema bekijken, … elk zijn opinie. Maar zoals jullie zelf gezegd hebben, tijdens de lange stilte van Corona, … vechten om te overleven, velen hebben zich de live stream toegeëigend om toch maar het publiek te bereiken. Maar dit is geen toneel, het contact, de interactie ontbreekt ( cfr. het vele gelach in de zaal die avond ). Maar streaming is nu ook niet volledig negatief, want indien een beetje inspiratie, deze nieuwe manier om naar het publiek toe te komen in crisistijden. Het is hoe je het beziet of aanpakt, en dat is wat jullie met deze vertoning hebben verwezenlijkt.

Nog even over enkele excellente momenten uit het stuk, … de manier van live theater en camerawerk op scene tijdens het auto fragment.

Je moet het maar doen, … het was net of de opname op een filmset gebeurde, maar hier op scene zagen we duidelijk hoe alles in zijn werk ging. De opname, de projectie. Het heen en weer bewegen met een soort looplamp om zo de autorit zeer realistisch uit te beelden. Een variatie was o.a. min of meer te zien in “ Locke “ van compagnie Cecila met Koen de Graeve. De hilariteit, of het clowneske tussendoor. Het wachten op respons als je iemand opgebeld hebt, … dansen op de – in wacht -,

het lawaai in de achtergrond en niets te zien op scene, tot enkele vooraan de projectie bekijken, in hun handen zagen, houtfragmenten van een kader,… om het schilderij terug in elkaar te steken na uitgesneden te zijn.

Een sportjournaliste ( ze was de enige aanwezige op dat moment in de studio –  verlengingen in de voetbalmatch -,)

ontvoeren of wat om in het nieuws te komen. En ook de projectie van de tv show omtrent heel de heisa, gestolen schilderij, losgeld, … was hilarisch.

Diverse personages, bijna te echt om echt te zijn. Zelfs Poetin, Erdogan en Meryl Streep kwamen met hun opinie over Facts Foundation in beeld. Wat mogen we nog geloven ?

De affiche van het stuk, meer een filmaffiche,

met de namen van de acteurs. Wie staat erop ? wie doet mee ?, Zelfs dit is geen realiteit. Robbin, Izzy, Pieter, Amata ( in kader ), Karen ( Karen De Wolf , de costumière ), Günther, Ryszard, Koen, Illiass, Akram Saibari,

De première was voorzien op  19 maart 2020 te Mechelen maar werd verplaatst naar 9 september 2021.Momenteel nog vertoningen tot 29 januari 2022, intussen al 20 vertoningen ( Brugge was de 18 de in de lange rij ).Tot 29 januari kan je nog genieten van deze excellente vertoning die toneel en film verweeft, zie site Lazarus / Arsenaal.

Wouter Hendrickx nam sedert 6 oktober de rol over van vast lid Pieter. Ouderdomsdeken steeds in schitterende rollen Ryszard Turbiasz als de Poolse regisseur Krszysztof Zanussi en een sublieme Mevrouw Naessens, cfr. de tv / studioshow uitzending.

Nog een origineel einde van het stuk was het terug plaatsen van het gestolen schilderij. De afmeting klopte niet.

Tot driemaal toe werd de cast op het podium geroepen onder geweldig applaus van de bijna 500 toeschouwers.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s