Diva, theater FroeFroe – Brugge –

Theater FroeFroe werd maandag 4 oktober 2021 op een staande ovatie getrakteerd.

Het verhaal gebaseerd op de Italiaanse castraat zanger Farinelli ( Carlo Broschi ) die tijdens de 18° eeuw furore verwierf in Europa met zijn ongelooflijke stem die de hoogste noten in die tijd liet horen. Ook zijn oudere broer Riccardo ( muzikant, composist, … cfr. de ukelele, in het stuk ) kreeg de nodige aandacht in dit muzikale poppentheater. FroeFroe toverde dit fenomeen op hun gekende manier om in het verhaal van de tweeling broers Angelo en Ricardo Brossi, die vanuit de stront opklommen ( vader was een varkenshouder ). en mooie beurs geld gekregen voor zijn zoon (s ). Een varken in schaapskledij ( Riccardo ? )

Zes poppenspelers, drie muzikanten en twee zangers trakteerden ons op een wervelend verhaal met 18 de eeuwse muziek. Van de Consigliere richting Vaticaan, tot in de cabaretiers van Parijs om te eindigen in een opera van Händel. Vermoedelijke verwijzing naar ” Lascia ch’io pianga ( act 2 aria Rinaldo – Farinelli ).

CDS ( concentratie, discipline en stemoefening ) kwam uitdrukkelijk in beeld. De jonge engel, Angelo opleidend als toegangspoort voor het Vaticaan. SHB ( stem, handen, brein, … één geheel, een soort familie zoals Alexandra zei ).

Tussenin de vele momenten waarin de kerk op een kritische wijze wordt aangepakt, de Covid inenting ( pfizer momentje ), de dood, machtsvertoon, driehoeksrelatie,… en dit alles met een schitterende soundtrack.

Nu en dan wordt Theater FroeFroe verweten, ietwat een groot woord, dat er teveel op een vertrouwde manier gespeeld wordt, zonder verassingen. Maar weinigen zijn zo recht voor de raap, kritisch, … en FroeFroe is naast een puppeteer theater ook een theater dat de acteurs in kostuums stopt, wel niet zo expliciet als hun samenwerking met Tropoi. Maar het geheel en die steeds prachtige ondersteunende muziek zorgen wel altijd voor een vertoning die een ticket dubbel en dik waard is. Criticasters zoek het niet zo ver, FroeFroe zorgt al jaren voor schitterend spel over diverse onderwerpen.  Zelfs al was er weinig volk deze avond, en zag  je niet de vele leerlingen van bepaalde scholen tijdens deze vertoning, de aanwezigen waren enorm beroerd en staken hun appreciatie niet onder stoelen of banken. De Brugse Stadsschouwburg hield eraan na uitstel deze theater groep zeker te programmeren op een nieuwe datum.Ook vanavond werden bepaalde instellingen, opvattingen, … niet gespaard. Op aparte en soms expliciete manier in beeld gebracht. Was het nu in close ups of tableaux ( met een minimum aan decor attributen ). Enkele stoelen, palen, doeken zorgden voor de sfeer en het verhaal tijdens de diverse verhaallijnen.

Schitterend was de verwijzing naar de X-factor, of The Voice met de buzzers om een nieuwe koorknaap te verkiezen.

Expliciet de castratie, met de rode balletjes en de glazen kelk. Het resultaat na een catastrofe tijdens het eerste optreden, … de baard in de keel.

Onder het witte doek werd Angelo aangepakt, … ietwat later ook onder dit doek, maar groter van formaat de spielereien van Riccardo en Alexandra. Angelo kwam er ook aan te pas, want hij had de stem. Het gehavende karkas aan het kruis, de christus figuur kwam er zelfs van tot leven om dan roerloos neer te storten.

Pietje de Dood, een zwarte kraai in de mist deden hen uitwijken naar Parijs.

Daar had je geen kloten nodig om succes te hebben tussen de groten der aarde, zelfs niet voor Celine Dion. Lange tijd een succes in de cabaretiers, …en een sublieme presentator / ceremoniemeester. Trok ietwat op die kerel uit La Grande Vadrouille. De neus, de frons,…

Een bepaald ogenblik is Angelo het beu die vrouwenrollen met nepborsten te spelen.

Een uitnodiging gekregen voor een opera rol in een stuk van Händel. Ruzie met Riccardo, ” … ik heb het hier al voor jou gedaan maar ik wil verder … “. Slechts één hinderpaal om die rol te bemachtigen, … een soort rode draad, het begin en het einde van deze schitterende opvoering.

Hopelijk geen foutje in de performers deze avond. Muzikanten : Nelle Bogaerts – cello / Pieter theuns – theorbe / Justine Bourgues – viool (ook zangers onder de naam Tsar B en 4 jaar violiste bij School Is Cool ).

Contra-tenor Serge Kakudji en zangeres en puppeteerster Thais Scholiers zorgden voor de heerlijke achtiende eeuwse aria’s.

Abigail Abraham ( Alexandra ) schitterde, zelfs al had ze een vorige vertoning haar voet omgeslagen, … het was niet te merken ), het dansen, zelfs haar monoloog en ook als puppeteerster ( gezicht herkenbaar onder die zwarte aankleding ).

Filip Peters deed zijn ding, opnieuw subliem en ook Dimitri Deqeunnoy kwam zeer nadrukkelijk op het voorplan als de stem van Angelo. Heleen Haest, Koen Swanenberg en Dries de Win zorgden weer voor een excellente performance om de poppen zo levend voor te stellen dat je de acteurs niet opmerkte.

Theater FroeFroe beklijft en is altijd naar uit te kijken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s