Jacques en zijn Meester – De Valk – MAZ Brugge

Vrijdag 15 november 2019, een honderdvijftig tal aanwezigen om de première van ‘ Jacques en zijn Meester ‘ bij te wonen. tn_MICHELE MOSAR - kopie Allen zeer benieuwd hoe Marc Mosar en zijn acteurs dit stuk in drie bedrijven van Milan Kundera op hun manier zouden brengen. Met in het achterhoofd dat decors uit den boze zijn en attributen tot het uiterste minimum herleid worden. Regie en spel dragen volledig dit verhaal, in feite moeten we zeggen verhaallijnen, van Diderots roman.

Naturalisme, fatalisme, satire en de regels van de roman verwerpend. Waar gaan Jacques en zijn meester naar toe ? Op weg, pratend, ruziemakend, elkaar toch niet kunnen missen. Wie is op momenten knecht en wie meester ? Oorlogsverhalen of feiten, wat is waar … wat neem je met een korreltje zout. Heden en verleden, onderbrekingen en herhalingen. Diderot heeft zich geamuseerd met deze roman waarin hij ook de lezer aan de praat houdt, misleid. Dit is een roman om te ontdekken, wij kennen beter de knecht Sancho Panza en zijn meester Don Quichote ( Cervantes ).

Geen gemakkelijke opgave dus, en welke figuren laat je naast meester en knecht op de voorgrond treden ? Hoe en waar plaats je hen op het toneel en wat voeg je er als regisseur aan toe zonder afbreuk te doen aan het verhaal ?

Bepaalde feiten, kunnen soms tot bepaalde gevolgen leiden, “ … zonder die kogel in mijn been, zou ik nooit verliefd geweest zijn “ zei Jacques. Grote besparingen op cultuur leiden tot opdoekingen, generaties die de liefde van het toneelspel nooit zullen kunnen beleven.

Maar terug naar vrijdag, de zaal verduistert nadat iedereen neerzit. Muziek, een flauw lichtschijnsel op een zandvlakte en een verre stem dompelen ons onder in het stuk. Sleurend met een kist stopt Jacques in het midden van het podium.

Zijn meester volgt, de kist wordt neergezet. Zich neerzettend en pratend. De kogel in zijn knie brengt ons naar heden en verleden. Levenswijsheid die hij van zijn kapitein heeft meegekregen. Agathe, de beschrijving, … en haar kont. De meester geïnteresseerd, … in vrouwelijk schoon en … konten.

We leren de onderlinge relatie kennen van de Meester en Ridder van Saint-Ouen en natuurlijk Agathe. Saint-Ouen, aparte karaktertrekken neigend tot het perverse en hij vindt zichzelf een schoft. Een stille Agathe, bijna een standbeeld.

De peetvader van Jacques, de oude Bigre. Zijn zoon en Justine. Sul Bigre, de wagenmaker die voortdurend op de kap van zijn zoon zit, de vriend van Jacques. Hij ziet meer een zoon in Jacques. Twee verhaallijnen ( de Meester en Sint-Ouen en Justine en de jonge Bigre ) spelen zich af op de achtergrond terwijl Jacques op zijn kist vertelt en commentaar heeft. Een duidelijk voorbeeld van hoe dit toneelstuk verloopt.

Eigen interpretaties toegevoegd aan dit stuk zorgden voor enorme hilariteit naast de gewone verhaallijnen. Uitlatingen zoals “ … waarom hebben wij geen paarden ? “. “ … we zitten hier wel op toneel …”. “ Kwaad, jaloers, “ … piest dan op ne blauw steentje ..” deden de toeschouwers nog luider lachen. Jacques en zijn Meester komen aan in een herberg, De confrontatie tussen hen. Over dichten en gedichten. Zelfs de schepper kon een slechte dag hebben. “ … daarboven staat geschreven dat het mijn toer is om te vertellen “. Het respect voor vrouwen, uit de mond van Saint-Ouen en de Meester. De soms boertige, platte uitlatingen van de herbergierster. “ … kluten en hérsens …, met andere woorden geld en verstand “.  “ … ’t is toch vo je dum in je gat te breken …”. “ …santé santoater, ‘tis beter win da woater “. En intussen zit de Meester gefascineerd naar de kont van de herbergierster te staren.

De markies komt op de proppen, afspraak met de herbergierster. Wat zijn ze van plan met de markiezin en haar dochter. De kledij ( FOTO Ma en dochter )moet wel veranderen om hun plannetje uit te voeren. “… ik ben niet voor zo’n heilige / geilige vrouw …”. Intussen in de herberg na enkele flessen wijn en een beneveld hoofd verandert ook het dialect en het Nederlands. Het moment voor die heerlijke fabel van het mes en de schede, een hoogtepunt in het stuk. We hadden al enorm genoten en gelachen met alle uitspraken en zinspelingen. Het mes en de schede is de basis van alles, … het mes in de schede en / of de messen in de schede, … of het mes in een andere schede “.

Wat is macht en invloed, … ik ben de binnenkant, jij de buitenkant, en wat deed die daarboven ermee ? Wie heeft in feite ons verhaal geschreven, rondlopen als schooiers zonder paard. Verliefdheid, op Justine, … op Agathe, … op de herbergierster. Of zolang het maar een dikke kont heeft.

“ … wie heeft die carrousel geschreven, … ’t is net een foorkramer die ons in rondjes laat draaien … “.

Mooi ook de beschrijving van de herfst, “ … 50 tinten bruin …”.

Na iets meer dan anderhalf uur zonder pauze, en een eindmuziekje verduisterde het podium. Tussenin het spel, of als afsluiten van een bedrijf werden zeer bekende fragmenten muziek gespeeld, “ Je ’T Aime, Moi Non Plus “, “ Nathalie “, “ Marina “, … en enkele medleys.

Een daverend applaus tn_IMG_5083 werd met zeer veel plezier ontvangen, een high five van een fiere regisseur en allen in de bloemen gezet

voor deze fantastische vertolking van Diderots schelmenroman.

Spelers :   Jacques – Amadeo Dierickx

Meester – Ben Henau

Herbergierster : Katrien Reynaert, Ridder Saint-Ouen en de stem v/d brouwer : Koenraad Vernieuwe, Agathe en de dochter : Aline Gailliaert, De jonge Bgre : Hansjörg Staelens, de oude Birge, de vader van Agathe en de stem van de herbergier : Martin Bouckaert, Justine : Anna Kourtesis, De Moeder: Pascale Chavatte, De moeder van Agathe : Sabine Lagast, Commissaris en Baljuw : Ruben Hennon, en figuratie door Anita De Clercq ( of An Denys – reserve ). Nog één man vergeten, de Markies gespeeld door Michéle Mosar ? Een vrouw, … de fijne handelingen, de verwijfde edelman, Marc had er bewust voor gekozen, die bepaalde finesse. Dit in een schitterende regie van Marc Mosar die ere aan het stuk aandeed met toch enkele eigen interpretaties. Zoals ook de prachtige kledij en grime in het stuk maar met een toets van Marc,… jeans en baskets. Ook niet te vergeten allen die achter de schermen meegewerkt hebben aan deze prachtige productie.

Deze productie net als ‘ 8 Vrouwen ‘ uit 2018 van De Valk kan zeker meedingen voor het Koninklijk Landjuweel, de wedstrijd voor amateurgezelschappen in Vlaanderen. De Valk is ooit in de prijzen gevallen en Marc heeft het ooit ook meegemaakt.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s