Que Sera Sera – Tg Stan – Oostende

‘ Que Sera Sera ‘, klinkt instrumentaal door de zaal van De Grote Post te Oostende op zaterdag 9 november 2019. Doris Day haar grootste hit werd aan het publiek voorgesteld in 1956 in de Hitchcock film ‘ The Man Who Knew Too Much ‘ copyricht Hitchkock

1280px-The_Man_Who_Knew_Too_Much_trailer_screenshot_Doris_Day_Que_Sera,_Sera

copyright Hitchcock

. Whatever will be will be,

MV5BNGZjNzgxMjUtNjNhMy00NzdkLWIzNTctMDY5NGExZjRjOGU1XkEyXkFqcGdeQXVyNTQ1NzU4Njk@__V1_

copyright Hitchcock

en ook zo in dit theater stuk van het Toneelgezelschap Stan. Aanleiding, het interview in 1962 van François Truffaut, terwijl Alfred Hitchcock bezig is met zijn eind montage van ‘ The Birds ‘.

Vier jaar later, een lijvig boek, een soort bijbel over de meester van de suspense. En met dit boek in de hand nam Damiaan De Schrijver ons mee in de wereld van één van de beste Britse filmregisseurs. Guido Henderickx ( regisseur van o.a. – Moeder waarom leven wij – ) gaf hem het boek. Eerst niet echt bekeken. Hij zat ook nog met de vraag : Moeder waarom leven wij, waarop hij nooit een antwoord gekregen had. Later dit boek doorgespeeld aan Bert Haelvoet. “ Hij is fotograaf, trappen gemaakt ?, en leert nu toneel spelen “. De onderlinge grappen waren hier al in deze inleiding gemaakt. Inleiding, was er één ?, we kregen er één, geïmproviseerd, … of niet ? Intussen mensen van op de achterste rij aanmoedigend om vooraan plaats te nemen, er waren nog enkele vrije plaatsen dichter tegen het podium. “ … geen vrees, je hoeft niet bij te betalen … “. Bert vervolgde met wat we zoal te zien zouden krijgen.

Stukken uit het interview, ”  …we halen er ook nog Dick Cavett bij en we voegen er nog Jean-Luc Godard aan toe. Jullie zien wel zien wanneer ik met bril of zonder speel, … en Damiaan neemt dan de andere rol voor zijn rekening “. Interactie à volonté met het publiek , … en we zouden nog kunnen participeren, … want, “ … zijn er hier ook Hitchcock kenners in de zaal ? “, …een quiz met prijzen ? En technicus en souffleur Tim Wouters speelde ook een belangrijke rol in deze adaptatie van het boek van Truffaut. “ …hij speelt zelfs het lijk in ‘ Rope ‘, waaruit we nu een fragment voor jullie spelen “. Zal de sigaar tussen de vingers van Damiaan aangestoken worden ? Gedaan met de inleiding, de lichten gedempt en we zaten in een fragment van ‘ Rope ‘. Brandon en Philip ( Damiaan en Bert ) vermoorden hun studiegenoot David ( Tim ), stoppen hem in een kist en gebruiken ze als eettafel. We zien suspense en … komedie ( spoiler, er komen nog vertoningen ! ). Algemeen gelach in de zaal, de scene wordt weer in het licht gezet en we vertoeven in de interviews. Godart en zijn ‘ Sauve qui Peut ‘. Twee vrouwen, één man, de ene vrouw gaat te snel, de andere te traag of achteruit, de man staat stil. Eén van de vrouwen ( een prostitué ), “ …ze heeft zich er bij neergelegd …”. Interactie richting publiek, de naam Isabelle. Andere namen van mensen uit het publiek worden doorgespeeld, … o.a. Melisa. “ Melita ..?, d’as een koffiefilter …”.  Doorheen de ganse voorstelling zal er zo ingespeeld en geacteerd worden, woordspelingen, verslikkingen,… en toch zal de leek buitengaan met een goed gevoel en een kennis van de figuur Hitchcock.tn_IMG_4799 Met de nodige hilariteit bijna continu in de zaal aanwezig leren we wie Alfred Hitchcock was en hoe de realisatie van een film in elkaar steekt. ‘ Mac Guffins ‘ in de films “ Notorious “,  “North By Northwest “, het niets en toch iets. Suspense, spanning, surprise en ontspanning. Hoe hou je een publiek aan je vast, de ingeniositeit van A. Hitchcock en de wijze waarop dit stuk in elkaar werd gestoken. Met inspelen op de situatie, met interactie, met acteurs die hun vak onder de knie hebben. Zelfs al is er iemand  voortijdig de zaal verlaat om één of andere reden, ietwat struikelt,… “ … soms verliezen we een schaap “. “ … en soms mist ze iets … “. tn_IMG_4797

Komedie, tragedie, … humor, horror, verschillende thema’s, maar toch hangt het zo nauw aan elkaar. Alles hangt af van hoe je monteert, hoe je de kijker wil verrassen, hem of haar op het puntje van de stoel wil krijgen. “ Psycho “, “ The Birds “ ( … meeuwen de gevaarlijkste, dat zullen jullie hier in Oostende wel beamen … ), voorbeelden werden gegeven, snelle montage , close ups, niets laten zien en toch veel laten zien. De grote sterkte van Alfred Hitchcock. En dit deden Damiaan en Bert uitstekend. Er werden zelfs voorbeelden van effecten getoond en uitgevoerd, was het nu een bom of een kraai, … soms kan je ook eens allergisch zijn voor een vogel en loopt het iets anders af.

Enkele opmerkelijke momenten. “ Ik generaliseer,… nee ik ben geen soldaat … “ Damiaan met veel bravoure een soldaat uitbeeldend. Schitterend, de woordspeling. Graag knutselen, … een kerstkaart ‘ Joyeux Noël ‘ , een afrateling van het alfabet, … na drie keer was het publiek mee.

Enkele minuten meer dan twee uur hebben we genoten, gelachen gegierd, en iets meer opgestoken van deze grootmeester uit de Britse en Amerikaanse cinema. Hebben we Cha-Cha’s ( nog een opmerking over sponsering en subsidie ) gegeten omdat we het antwoord juist wisten en Damiaan een exemplaar naar ons toegooide. Zelfs champagne gedronken, want we geloofden eerst niet wat er op het podium gedronken werd. Gelachen met Tim, de souffleur die enkele standjes kreeg omdat hij te laat was en zijn tekst met momenten niet meer volgde. En de sigaar die werd naast Tim toch aangestoken.

Ook niet te vergeten de prachtige monoloog van Bert Haelvoet tijdens de projecties van tal van beelden uit de meer dan 53 films.

En natuurlijk ook Alfred zijn cameo’s, want hoe anders kan je een scherm vullen als je je acteurs vee noemt, … nee als vee moet behandelen. tn_IMG_4792

Een welverdiend staand applaus vielen beide tn_IMG_4803 en ook Tim tn_IMG_4795te beurt. tn_IMG_4793 Met dit stuk dat luttele maanden na de dood van Doris Day tot stand kwam.

Nog een tiental vertoningen om dit schitterend hilarisch en toch leervolle voorstelling te kunnen meemaken.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s