Heilig Hart- Compagnie Cecilia, – Brugge –

Dinsdag 6 november 2018, Arne Sierens stuk ‘ Heilig Hart ‘, op het programma in het MAZ. Compagnie Cecilia, een graag geziene gast in het pakket van het cultuurcentrum Brugge. Dat bleek ook vanavond, op enkele luttele stoeltjes na, een uitverkochte zaal.

We zien twee koppels die terugblikken op hun relatie, verleden, heden en … toekomst flitsen voorbij onze ogen in a merry- go- round, een carrousel van het leven. We mogen bijna zeggen een Griekse tragedie die zich afspeelt tussen 21 zuilen. tn_IMG_7821Geluk, liefde, ruzie, … alle ingrediënten kenmerkend voor een relatie. In het publiek wordt er hier en daar wel geassocieerd. Arne Sierens weet hoe hij relaties moet aanpakken. In zijn stukken, van zeer geslaagd tot, … er ontbreekt net iets.

Jullie mogen je nog aan een verslag en meerdere beelden verwachtten. Momenteel nog diverse vertoningen in de zalen en … liefst niks verraden of tonen. De toeschouwers moeten her en der kunnen genieten van dit stuk met een apart speelpodium. . Eigen ook aan de Compagnie. Op 17 november laatste kans ( ? ) te Knokke Scharpoord.

Moos, Titzia, Boelie en Wanda, vrienden, koppels. Herinneringen worden opgehaald, ze zijn naar de zee geweest… Maar die vakantie in Zwitserland was toch wel speciaal. Open en bloot in de sauna, vertellend over hun leven, “ … zonder kleren, … Naakt “ riep Titzia.

De miskraam van Wanda, Boelie een boek aan het schrijven. Er wordt niet dieper op in gegaan. De live muziek van Jean-Yves Evrard

neemt de hoofdrol, uitlatingen en frustraties nemen de bovenhand en komen tot uiting in deze muziek. De vier acteurs in schemerdonker lopen her en der tussenin de zuilen, fysiek uiting gevend maar zonder één woord.

In flarden horen we dat Boelie en Wanda terug aan het proberen zijn. “ … poepen hé moat, poepen, poepen, poepen, …” zegt Titzia vrij plat. Moose denkt dat Boelie’s boek een bestseller zal worden. Puberaal wordt omgegaan met de emoties, het steunen, maar meestal op een verkeerde manier. Het escaleert in ruzie, de eisprong, er niet zijn op dat moment. Aan hoofdstuk 17 zitten van het boek. En ene Linda die nog steeds in Moos’ hoofd zit. Een dansperformance, van Titzia ( dit is haar werk ) de uiting richting publiek.

Ze wil performen en doet dit richting publiek, uitdagend. Net een stel kinderen die er niet in slagen om op een deftige manier over hun problemen, moeilijkheden te kunnen praten. Beide koppels hebben elkaar op een andere manier leren kennen.

Wanda en Titzia, plots brallend als vijfjarigen. Ze kenden elkaar al van de kleutertuin. Tot ergens in het vierde middelbaar Titzia blijft zitten. Wanda, “ … niks afgemaakt maar toch vré veel gestudeerd “. De eerste sigaret,… leren vingeren. “ Roken en vingeren tegelijkertijd “ roepen ze. Ze zijn allang vriendinnen. Moos en Boelie hebben elkaar veel later leren kennen. In een circus, beide verzot op circus. De koppels proberen elkaar te helpen of toch een bepaalde steun te geven. Maar dit gebeurt steeds op de verkeerde manier of met de verkeerde uitlatingen. “ What does not kill you, makes you stronger “ zegt Moose, reagerend op de huisvestings problemen. Ook werkaanbiedingen worden verkeerd aangepakt. Tussen de verhaal lijnen door wordt nu en dan overgeschakeld op het gitaar en synth geluid, met momenten zeer luid escalerend tot vervelens toe. Dansen tussen de zuilen. tn_IMG_7588

Jean-Yves neemt weer het voortouw, allerlei standjes worden gedemonstreerdtn_IMG_7796 terwijl het podium blijft ronddraaien.

 

Hebben ze zich verzoend, neergelegd bij de vervelende situaties, … of blijven ze in die mallemolen zitten ?

Arne Sierens heeft weer een staaltje levenswijsheid afgeleverd, niet uit een bepaald stramien geraken. In sappig Gents met nu en dan grof taalgebruik. Een roterend podium met zuilen die op allerlei manieren gebruikt worden. Ook wij als publiek zien hierdoor flarden uit hun leven, net zoals ze het ook vertellen.

De rollen zijn in handen van enkele jonge twintigers en dertigers, Moos, Robrecht Vanden Thoren en Boelie, Gilles De Schrijver. Na hun passage op het tv scherm ( Tom & Harry ),nu samen op toneel. Anemone Valcke ( o.a. het sketch programma ‘Loslopend Wild’ ) neemt het voortouw als vuilbekkende Titzia en Linde Carrijn, een opkomend talent die we zeker nog beter zullen leren kennen in de rol van Wanda. tn_IMG_7820 Met Jean- Yves Evrard, die ook al voor de heerlijke muzikale ondersteuning zorgde in ‘ Poepsimpel ‘. Een andere productie van Compagnie Cecilia. Zeker vermeldenswaard de aparte scenografie van Guido Vrolix.

 

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s