Razor Reel – Flanders Film Festival – dag 6

Dinsdag 31 oktober, Halloween. Nog te vroeg om de laatste confrontatie tussen Laurie Strode en Michael Meyers op het scherm te vertonen, nog in pre-production. Maar er was voor iedereen genoeg om zich onder te dompelen op deze laatste dag van de jubileum editie. Diverse kortfilms met hekserij als gegeven. De reeks kortfilms die meedongen naar de zilveren Méliès trofee. Het verhaal van de stuntman Kane Hodder  ( de man achter het hockeymasker ‘ Friday The Thirthteenth ‘ ), de cultfilm in wording ‘ Housewife ‘. En om af te sluiten ‘ Thelma ‘, de Noorse thriller van Joachim Trier, bejubeld en bezig aan een opmars in Europa en verder.

Maar we vergeten “ The Book of Birdie “ van het succesvolle duo Schuch / Koutsoliotas

met hun eigen compagnie,  ‘ Melancholy Star ‘. Ietwat vroeg vertoond in de namiddag om 16.00.  Regisseuse Elizabeth E. Schuch ( met naam als story board artieste

en ook in de art departement ) leverde een prachtig visuele prent af.IMG_9462 Deze Britse fantasy met religieuze inslag, prachtig in beeld gebracht door de fotografie en visuele effecten van Kostas. Met een sublieme muziek score van David Kemp. Een vergeten klooster, haar geboortedorp Kenosha waar ze als kind fietste naar een verlaten spookachtig gebouw. De mythes van spookhuizen. De meisjes kostscholen gerund door nonnen. De gure kusten van Michigans Lake. Een film van een vrouw en met een volledig vrouwelijke cast. Uitzonderlijk, maar ze heeft al één prijs vast : Best Feature film op het ‘ Stranger With My Face ‘ festival een hoofdzakelijk vrouwenfestival in Tasmanië ( Australië ). De mannelijke medewerkers stonden allen achter de camera’s, en de plaats waar gefilmd werd was “ a little bit haunted “ zoals ze zei.  “ The guys were afraid to go to the bathroom alone, so they went all together,…”. Iets wat ze tijdens de Q&A zei. “ Even my partner ( Kostas , work related or more ? ).

 

Tom introduceerde het tweetal op het podium, een groetje, een korte “ Enjoy” en de film startte. Nadien konden we ons in de verdere historie van deze mythische en symbolische fantasy film inleven tijdens de laatste Q&A van het festival.

Elizabeth had enorm veel bewondering voor David Kemp, die de music score verzorgd had. Ze hadden hem leren kennen in Londen waar hij werkte bij een circusshow. Hij pompte het bloed in ‘ Aircraft Circus’ met zijn soundscapes en tracks. “ He knows to get the sensivity in the language “.

‘ The Book of Birdie ‘ werd opgenomen in Kenosha, Winconsin, de geboorteplaats van Elizabeth. En aan de rotsachtige kusten van Lake Michigan. ( “ … a struggling convent on the verge of closure,…” ). Voor haar verhaal had ze zich ook verdiept in de figuur van St. Philomenea, de oude schilderijen die het mythische en symbolische belichaamden.

Elizabeth omschreef zichzelf als een ‘ control freak ‘, wat duidelijk te merken was in de film. Alles moest tot in de details kloppen. Het verhaal, de achtergrond, de kleuren, de muziek, de aankleding en kostuums. Uren werden gespendeerd, … de zolder, de attributen, de koffer, de kleur om maar een voorbeeld te geven. Zoals ze zei : “ … costumes, the color palet , the catholic elements used, the texture of the movie, everything has to match, …”. En met de prachtige fotografie en visuele effecten aan de hand van Konstatinos Koutsoliotas ( cfr. 300, Centurion, Guardians of the Galaxy ,… ). Hij had de film ook geproduceerd.

Elizabeth vond de film ‘ Lowlife ‘ enorm goed, ook omdat het die bepaalde trauma’s aankaartte die ze ook in haar film stak. “ …life moves on, the reflections, … people have to involve whatever happens,…”. Leuk was een reactie / vraag uit het publiek, …maar zij was vlugger : “ They are real “. “I think you mean  the eye lashes of Ilirida “. Pas twintig, onschuldig maar wat een talent heeft ze. De Albanese Ilirida Memedovski 10295813_10205563552713197_8221161740888195141_n( opleiding Carthage Theatre ), dit was haar eerste film en zelf is ze ook enorm kritisch op zichzelf. Ze houd van het filmkarakter  ‘Amelie ‘, en dit houdt ze steeds voor ogen. The film withold information for the public, the kind of symbolism, the magical realisme, what’s happening,… but all has not to be over explain, …”. “ There still has to be a short of magic ,a kind of  fantasy, ..”.

Ook de heiligen kaartjes speelden een belangrijke rol in de film, “ …they look like baseball cards, …”. Eén heilige beter onderzocht, ‘ St. Philomenia ‘, ze had oude schilderijen bekeken en het moest ook iets zijn waarmee Birdie zich kon identificeren. “ … digging in old paintings, medieval even, I found some very real , frightening real, …”.IMG_9590

The freezing to death in the snow, the stigma’s,  … all mysterious things that make the film. book_of_birdie_704_2

Voor Birdie, Ilirida, “ … everything was new, and I gave her a crash course,…, she was incredible “. “ I don’t know if I can direct, … I’ve written something simple and directing it as cheap as I could, … “. Met de gedachte hierover, “ Hopely we got a lot of public for it “. Een aparte film, een pareltje op kunstig vlak en mysterieus genoeg, en aanzetten tot nadenken. Ik denk dat ze er succes mee zal hebben en zeer benieuwd naar haar volgende projecten.

Deze film bevat ook grote namen die hun medewerking hebben verleend : natuurlijk Konstatinos, maar ook Kathryn Browning ( grootmoeder ) bekend voor haar rol als senator Williams in ‘ House of Cards ‘ en Suzan Crowley als moeder overste ( naast haar filmwerk ook een zeer bekende Britse theater actrice ).

Achteraf werd er her en der nog nagepraat, één toeschouwer leerde Kostas en Attila zelfs de film ‘ The Final Countdown ’ kennen en ze geraakten in de babbel en ook het museum battleship ‘ USS Midway ‘, met de nodige beelden kwam ter sprake. Leuk, … misschien een apart scenario voor de toekomst.

We vergeten nog de winnaars bekend te maken van de ‘ Young Blood Award ‘ en de zilveren trofee voor de Méliès d’Argent. Anne Billson reikte de prijs. De Winnaar  met de bijbehorende cheque van 500 euro voor aankomend film talent ging naar het Thaise ‘ Bad Genius ‘ van Nattawut Poonpiriya. Een kruisbestuiving van ‘ the Breakfast Club ‘ meets ‘ Ocean Eleven ‘, gebaseerd op ware feiten. ‘ Kùt ‘ van Attila Gigor kreeg een eervolle vermelding. ‘ Bad Genius ‘ won ook de publieksprijs op de hielen gezeten door ‘ Mayhem ‘, van Joe Lynch ( … een virus die je al je schaamte, angst en wroeging laat vergeten, …met de nodige gevolgen op een topadvokatenbureau ). Op de derde plaats, het creatieve kartonnen doolhof exploot ‘ Dave Made a Maze ‘van Bill Watterson.

Winnaar van de zilveren Méliès, uitgereikt door Julien Jauniaux,  ging naar ‘ The Day Mum became a Munster ‘ van Josephine Hopkins, schoonheid zit van binnen zelfs als je jezelf verwond aan een schildpad. Een eervolle vermelding voor ‘ Who’s Who in Mycologie ‘ van Marie Dvorakova, over een jonge trombonespeler en zijn fles wijn.

Met dank aan de jury leden : Young Blood – Anne Bilson

( Britse filmrecensente, noveliste en fotografe ), Mike Hostench en Vanity Celis.

Méliès – Gilles Coulier, Hans Van Nuffel en Julien Jauniaux

( cfr kortfilm ‘ An Eldritch Place ‘ in 2016 op het festival vertoond, hoofdzakelijk montagewerk maar nu bezig aan een eerste speelfilm ).

En aan de vele sponsors die dit festival kunnen laten voortbestaan.

 

Tot in 2018, …

Een gedachte over “Razor Reel – Flanders Film Festival – dag 6

  1. De Birdie die hier genoemd wordt is niet de Engelse zangeres? Mooie verslagen van het festival, Pat. Altijd interressant om te lezen (en te zien uiteraard).
    mvg

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s