Tagad ‘Art

Tagad’ Art 2015

De nieuwe paardenshow in première voor België te Knokke.tn_IMG_0463

Wie kent of heeft nog nooit gehoord van : Apassionata ( sinds 2001 nog steeds op tournee/ Duitse organisatie ) , Cavalia ( 2003 en momenteel te bewonderen in Shangai ) en Odysseo ( 2011 en nu toerend in Canada ), deze laatste een creatie van Benjamin Aillaud ( hij stond ook in voor de choreografie van Cavalia ).

Dit jaar streek er een nieuwe show neer naast het station van Knokke : Tagad’Art, een geheel eigen creatie van deze charmante Franse menner/ruiter. De avondshow van vrijdag 07 augustus werd jammerlijk afgelast wegens te weinig belangstelling, Nacht van Knokke-Zoute was de spelbreker. Een klein oponthoud, even extra rust voor de paarden en artiesten, maar nog tot 16 augustus kan je deze oogstrelende show bijwonen. En onlangs werd zelfs aangekondigd dat er een verlenging is tot 31 augustus, 8 extra shows. Na de grote première in Frankrijk ( Lille ) en het grote succes in België ( Knokke ) staan een reeks shows te wachten in Nederland ( Amsterdam ).

Een onderdompeling in deze wereld van paard en mens, de band, de poëzie tussen beiden. En dit gesteund door ritmische muziek speciaal geschreven op de bewegingen van de paarden. “ Tagata, tagata, … “, het geluid die de paarden maken.

Met sfeervolle belichting en projectie komen enkele paarden de piste in, zonder enige mensenhand zien we ze sierlijk bewegen. Spektakel, grond- en luchtacrobatie , acrobatie met paarden en equestrian stijlen worden afgewisseld met luchtige momenten. Prachtig is het poppentheater, paard en mens aan touwen, levensechte marionetten. Projectie van o.a. orchideeën, een kollibri, het contact, één van de trapezeartiesten balanceert sierlijk met deze imaginaire vogel. Een prachtcombinatie, een poëzie met zelfs een vleugje sensualiteit. Paarden in hun natuur, één met de acrobaten. Zelfs projecties van typische beelden van Knokke. Zo stijlvol en verterend, de rust, de kalmte komt je tegemoet. Je zit er midden in, en voor anderhalf uur wordt je meegezogen in een droomwereld.tn_IMG_0003 tn_IMG_0004 tn_IMG_0022 tn_IMG_0015 tn_IMG_0006 tn_IMG_0038 tn_IMG_0031 tn_IMG_0025 tn_IMG_0052 tn_IMG_0047 tn_IMG_0046 tn_IMG_0064 tn_IMG_0058 tn_IMG_0055 tn_IMG_0077 tn_IMG_0068 tn_IMG_0067 tn_IMG_0106 tn_IMG_0102 tn_IMG_0087 tn_IMG_0140 tn_IMG_0117 tn_IMG_0111 tn_IMG_0160 tn_IMG_0150 tn_IMG_0148 tn_IMG_0171 tn_IMG_0169 tn_IMG_0168 tn_IMG_0187 tn_IMG_0183 tn_IMG_0177 tn_IMG_0213 tn_IMG_0207 tn_IMG_0205 tn_IMG_0238 tn_IMG_0234 tn_IMG_0224 tn_IMG_0259 tn_IMG_0248 tn_IMG_0241 tn_IMG_0274 tn_IMG_0269 tn_IMG_0261 tn_IMG_0292 tn_IMG_0288 tn_IMG_0285 tn_IMG_0310 tn_IMG_0307 tn_IMG_0301 tn_IMG_0324 tn_IMG_0321 tn_IMG_0317 tn_IMG_0345 tn_IMG_0342 tn_IMG_0331 tn_IMG_0368 tn_IMG_0361 tn_IMG_0348 tn_IMG_0377 tn_IMG_0374 tn_IMG_0372 tn_IMG_0386 tn_IMG_0383 tn_IMG_0381 tn_IMG_0396 tn_IMG_0394 tn_IMG_0388 tn_IMG_0415 tn_IMG_0412 tn_IMG_0400 tn_IMG_0425 tn_IMG_0422 tn_IMG_0417 tn_IMG_0441 tn_IMG_0435 tn_IMG_0431 tn_IMG_0453 tn_IMG_0451 tn_IMG_0445 tn_IMG_0456

Dit is een niet te missen show van een man met passie voor paarden en acrobatiek, die eveneens optreedt in zijn gecreëerde show ( De marionet ). Als menner met diverse grote onderscheidingen en prijzen op internationale competities. Maar hier etaleert hij hoe goed hij met paarden omgaat op een lyrische wijze. En hoe hij de eenvoud zelve is gebleven.

Na de show, nog een aangenaam gesprek gehad met Benjamin in de oefenpiste tussen de stallingen. De sfeer, de reuk, en het gezelschap, een ideale omgeving om in alle rust even na te kaarten.tn_IMG_0460

Tagad’Art     ( tekst en interview door een kenner – met dank aan Micheline Rau )

Een voortelling om U tegen te zeggen ! Niet zomaar ‘nog’ een paardenshow. Neen, het is zoveel meer. Een perfecte samensmelting tussen acrobatie en alles wat een paard te bieden heeft : hoge dressuur, voltige, jumping, vrije oefeningen.

Hoe de ‘tuimelaars’ rond de (kleine) piste springen en de menselijke torens die ze maken is ongelooflijk. De lenigheid van haar en kracht van hem, maken hun tot een indrukwekkend geheel. De gratie van de paarden tijdens de dressuuroefeningen of hun kracht tijdens jumping, de kalmte tijdens de vrije oefeningen, de snelheid tijdens voltige en rust tijdens de andere voltige oefeningen. De muzikanten smeden alles tot een perfect geheel samen met de projecties.

Je mag je verwachten aan het bekijken van ‘spelende’ kinderen en paarden, met vele hoogstandjes afgewisseld met een vrolijke noot om daarop opnieuw met je mond open te zitten.

Je moet niet echt een paardenliefhebber zijn of graag circus zien om dit te komen bekijken. Voor zij die het zien/kennen herkennen hoge dressuur wanneer ze het hier te zien krijgen, de anderen zien een paard die ogenschijnlijk alles vanzelf doet, zoals de Marionet of een pas-de-deux met nog 8 paarden extra zonder leidsels. Springen over balken die met de hand vast gehouden worden, is niet gemakkelijk. Om 2 x 4 paarden zonder leidsels te laten doen wat je wil, nadat ze eerst volledig vrij gewandeld/gelopen en zichzelf gerold hebben, zuiver op stem, oogcontact en zachte aanraking met de vingertoppen, is prachtig om te zien. Om tranen in de ogen te krijgen hoe de dieren op 1 lijn, tegen elkaar staan of de ene 4 blijven staan terwijl de andere rond hen galopperen. De souplesse en beheersing tijdens de voltige is indrukwekkend met zo’n snelheid in de kleine piste. Rechtstaan op een galopperend paard is niet simpel, een salto erop maken is moeilijker, rechtstaan op 2 paarden met nog 2 paarden aan elke kant (allen zonder leidsels) is bijna niet te doen, maar toch krijgen we het te zien.

De tuimelaars (zo noem ik ze) zijn een gekke bende die dansen, lopen, springen, rollen, handraden en flic-flac’s doen, zoals wij onze kleren aan doen. Het ziet er zo gemakkelijk en leuk uit dat je de vele uren van oefening vergeet. Zo ook hun piramides. Ze lopen rond en opeens is de toren gebouwd. Voila !

De acrobatie, zowel op de grond als in de lucht, is oogstrelend en ietwat gevaarlijk want ze werken zonder veiligheidslijn. In enkele segmenten perfect met de projectie uitgevoerd.

Gesprek :

  • Het gezelschap is een familie met mensen en paarden. Een ademende ruimte waar mens en dier het goed heeft, rustig kan leven en werken in vriendschap en vertrouwen.
  • De paarden worden vooral gekozen door in hun ogen te kijken. Als ze eerlijke ogen hebben, komt het wel goed. Er kan een relatie opgebouwd worden op vriendschap en vertrouwen. Een eerlijk paard zal je alles geven wat je vraagt zolang je het eerlijk behandeld.
  • Het is niet zo dat 1 iemand verantwoordelijk is voor 1 dier of ding. Iedereen werkt met de paarden, helpt op- en afbouwen, verzorgd de dieren (buiten de dierenarts en hoefsmid), voedert de paarden en kuist de stallen : iedereen doet alles. Zoals in een gemeenschap/familie.
  • Na het ‘werk’ komt het ‘spelen’ : de acrobaten oefenen hun tuimelingen, de ruiters oefenen met de paarden. Voor de paarden is het echt buiten komen en spelen. Allen vinden ze het leuk en dat zie je ook in de piste tijdens de voorstellingen.
  • Het vergt heel wat tijd om alle disciplines onder de knie te krijgen zowel voor ruiter als paard. Omdat het op een speelse manier aangeleerd word, zonder dwang, duurde het 3 jaar. Een paard er gewoon laten worden aan voltige : dat er een persoon op- en af springt, omgekeerd gaat opzitten, er onderdoor kruipt, op zijn kont gaat staan, … in volle galop; is niet evident. De hoge dressuur, de vrije oefeningen, jumping terwijl er mensen rond springen en flic-flac’s doen. Dat sommige paarden rustig moeten blijven staan terwijl er andere rond galopperen, niet evident omdat paarden kudde dieren zijn en als er 1 (weg) galoppeerd, de andere mee lopen. Dit bewijst nog eens hoe de paarden op hun gemak zijn en voelen dat de sfeer rustig is.
  • De dieren zijn zelden ziek omdat ze altijd hooi hebben om te eten (24 op 24 u) zonder veel toevoegingen (geen korrels of krachtvoer), goeie ‘schoenen’ (hoefijzers) onder hun voeten (wat hun comfort verhoogt) en ze in een zeer rustige omgeving leven en werken. Er is geen stress : ze worden niet gepusht tijdens training of voorstelling. Gezond van lichaam en geest.
  • Wanneer er toch eens een paard niet wil of geen zin heeft, het blijven dieren die net als wij soms eens een mindere dag hebben, wordt er naar een manier gezocht om het toch te vragen om het toch te doen, zonder het de dwingen, te slaan, te straffen, stressen. Wat meestal ook lukt. En lukt het niet echt, dan wordt dat deel van de voorstelling ingekort. Geen probleem.
  • Hij doet nog steeds aan competitie (met andere paarden) en daar is ze werkmethode net hetzelfde : goede voeding, goed schoeisel, geen stress. Hij traint enkele uren met zijn paarden maar niet tot op het bot. Steeds zonder agressie en dwang. Wanneer het eens tijdens een wedstrijd of voorstelling niet lukt … ach, de volgende keer beter. Het is niet van ‘moeten’ maar van ‘willen’. Natuurlijk is het euforisch wanneer alles lukt, maar het is geen ramp wanneer het eens niet lukt.
  • De zithouding (zeer onnatuurlijk voor een paard om zo te blijven zitten) van Voltaire is er natuurlijk gekomen : het paard deed het uit zichzelf en ze hebben het geïntegreerd in de voorstellig. Opnieuw : geen dwang of stress.
  • Hij houdt van diversiteit in een hechte groep : verschillende nationaliteiten, paardenrassen, muziek, acrobaten. Maar allen met hetzelfde doel zodat iedereen een leuk leven heeft en het beste van zichzelf geeft tijdens het ‘spelen’ (training en voorstellingen).
  • Zolang je eerlijk bent tegen mens en dier krijg je 200 % terug. Hoe meer je geeft, hoe meer je beloond wordt met hun generositeit. Dit is het een kwestie van geven, geven en nog eens geven. Wat je dan terug krijgt is formidabel !
  • We hebben een doel voor ogen maar om dat te bereiken hebben we meer aan opleiding dan aan domineren. Het duurt iets langer maar we zijn ook meer zeker van het resultaat keer op keer. Iedereen moet gefocust zijn maar het moet ook spelen blijven. Iedereen moet er zin in hebben of het lukt niet.
  • Een paard is weinig jonger dan 3 jaar wanneer het aan de gewenning begint. Na een jaar wordt er met een zadel begonnen. Pas nadien komen de oefeningen aan de beurt.
  • Er zijn nog 3 paarden in opleiding die, wanneer ze er klaar voor zijn, eventueel in de show geïntegreerd kunnen worden. Een show is als het leven : steeds in verandering. Daarom is er geen dvd ( merchandising ) van de show : een toeschouwer moet het zien, beleven, ondergaan, ervan genieten, verbaasd zijn, in ontzag staan. Elke show is uniek. Soms lukt er eens iets niet of is niet perfect, maar zo is het leven en ook de show. Het moet ook elke keer een ietsje anders zijn. Anders zou er een dvd van gemaakt worden met alle perfecte oefeningen die je 1000 keer kan bekijken zonder het gevoel of de beleving te ervaren.
  • De muzikanten weten dat ze soms enkele seconden langer of korter moeten spelen, naargelang de oefening duurt.
    • De prijzen zijn democratisch, ook van de merchandising. Hij werkt zonder sponsering, uitsluitend met eigen geld. Financieel geraken ze er uit. Het is niet de bedoeling om er steenrijk van te worden en dan op het geld te zitten. De paarden krijgen hun eten, de medewerkers worden betaald en wat er over is wordt opnieuw geïnvesteerd in de show. Dat hij sommige bezoekers verliest omdat die denken dat de show niet goed (duur) genoeg is, staat tegenover de bezoekers die wel komen omdat de ingang niet zo duur is. Er zijn verschillende prijzen en ook een VIP-formule. Voor elke portefeuille, dus. Hij zou het jammer vinden dat er iemand niet komt omdat die het zich niet kan permitteren want hij wil iedereen laten kennis maken met de mooie wereld van paarden en acrobatie. Zo verteld hij dat hij vroeger les gaf en er (dik) voor betaald werd, maar om 7 uur ’s morgens gaf hij gratis les aan zij die het zich niet konden veroorloven om voor lessen te betalen. Ze moesten gewoon komen en willen te leren. Zo heeft hij ook zijn vrouw ontmoet.
    • Elke artiest mag ideeën voor de show aangeven en wanneer mogelijk worden ze erin gestopt. Soms, na vele uren oefenen/proberen, komt het niet goed en dan verdwijnt het naar de prullenbak. Maar wanneer het lukt en blijft lukken, komt het er wel in. Waarom niet ? Het is geen dictatuur maar een leefgemeenschap. Dat maakt de show ook steeds anders, spannend en leuk (voor hen en toeschouwer).
    • De ‘marionet’ doet hij zelf. Een prachtige uitvinding om hoge dressuur te tonen aan zij die het herkennen. Voor de anderen is het gewoon leuk om zien.
    • De show is geen demonstratie maar een impressie, beleving, gevoel. Competitie, dat is een demonstratie van het beste wat je op dat moment kan met je paard. Maar ook dan : lukt het eens niet, geen doodgaan of straf. Gewoon meer oefenen en het ‘spel’ er weer in krijgen.
    • De goede feedback van de toeschouwers, groot en klein (met een VIP-formule mag je na de show in de stallen komen, de paarden aaien en praten met de vriendelijke artiesten) en oa.de feedback van Cirque De Soleil, daar doen ze het voor. “That’s what keeps us going !”
    • Benjamin is half Russisch (vader) en half Schots (moeder- lerares Engels). Is geboren in Frankijk en heeft in Luxemburg, Duitsland, de VS , … gewoond. Hij houdt van mensen en dieren ongeacht hun nationaliteit, geloof of ras, zolang ze maar eerlijk zijn.
    • In de namiddagvoorstellingen doet zijn zoontje ook mee met een Welsh pony. Niet ’s avonds, daarvoor is hij nog te jong. In de voormiddag krijgt hij school.
    • Het is opvallend hoe rustig de paarden in hun ruime boxen staan. Ze eten hun hooi, kijken een beetje rond, laten zich strelen door de vreemden en eten weer verder terwijl er (schreeuwende) kinderen rond lopen. Ook hier geen spoortje van angst, ongerustheid of stress. Zo zijn ook zijn competitiepaarden. Hij vind dat dieren (en ook mensen) beter presteren zonder druk. En dat merk je aan alles : de show, de stallen, de medewerkers, de paarden, de duur van ons gesprek. Terwijl de Lippizaners, Lusitaniërs, Spaanse volbloeden, Comtois en Percherons uitrusten in hun stallingen.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s